wróć

Google Moja Firma czyli tzw. Mapki Google

Google Moja Firma czyli tzw. Mapki Google

W poniższym artykule piszemy o wizytówkach firm czyli Google Moja Firma - znanych też jako tzw. "Mapki Google".

Jeśli choć raz szukałeś lokalnej firmy w Internecie, to zapewne miałeś styczność z Google Moja Firma. Jak już pisaliśmy w poprzednich publikacjach - wyniki wyszukiwania Google w większości składają się z reklam Google Ads, wyników organicznych oraz tzw. mapek Google, jeśli szukana fraza może mieć powiązanie z fizyczną lokalizacją firmy. Mapki najczęściej na stronie głównej pokazane są trzy: chcąc zobaczyć więcej należy nacisnąć "Wyświetl wszystkie":

google moja firma

 

CZYM JEST MAPKA GOOGLE?

Google Moja Firma to taka internetowa wizytówka każdej firmy skojarzona z jej fizyczną lokalizacją lub zasięgiem działania.

Profil Google Moja Firma zawiera szereg informacji o firmie - takich, jak nazwa firmy, opinie, adres, telefon kontaktowy, godziny otwarcia itp. Google pozyskuje te informacje albo samodzielnie na podstawie informacji zawartej w katalogach firm - typu funer.com.pl, zumi.pl itp. - lub też poprzez ręczne uzupełnienie profilu (albo przez właściciela albo przez innych użytkowników Internetu).

Profil może być uzupełniony o zdjęcia, odnośnik do strony internetowej, wskazówki dojazdu oraz pytania i odpowiedzi. Od niedawna Google umożliwiło również dodanie kolejnej opcji, która za pomocą niewielkich znaczników przekazuje dodatkowe informacje dla klientów. Mogą one dotyczyć na przykład udogodnień dla osób na wózkach inwalidzkich czy ważnych informacji wpływających na działalność firmy w związku z COVID-19.

Google Moja Firma daje więc możliwość zebrania w jednym miejscu danych najbardziej istotnych z punktu widzenia klientów. Dlatego właśnie warto zadbać o to, aby jak najwięcej pól zostało uzupełnionych. Im więcej informacji, pozytywnych opinii i zdjęć - tym profil firmy staje się bardziej wiarygodny i chętniej umieszczany przez Google wyżej, niż inne.

Odpowiednia optymalizacja wpisu nie tylko ułatwi dotarcie klientów do firmy, ale również odpowie na wszystkie najbardziej nurtujące pytania. Aby jednak po wpisaniu odpowiedniej frazy w wyszukiwarkę firma wyświetliła się wysoko, należy zadbać o kilka bardzo istotnych szczegółów. Trzeba więc to zrobić tak, aby informacje o firmie - kolokwialnie mówiąc - "polubiły" się z algorytmami Google.

 

JAK DODAĆ FIRMĘ DO GOOGLE MAPS?

Jak już było wspomniane, część informacji Google może pozyskać samodzielnie, więc niech nie zdziwi Cię fakt, że Twoja firma może mieć już swój profil na Google Maps. Niemniej informacje mogą nie być pełne i należy je samodzielnie skorygować. Najpierw należy przejąć zarządzanie danym profilem. W tym celu należy wykonać kilka kroków:

 

dodawanie firmy do google maps

 

1. Wejdź na stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business/
2. Kliknij przycisk "Zaloguj się"

mapka google

3. Zaloguj się na swoje konto Google lub utwórz je, jeśli go nie posiadasz. W takim przypadku wybierz "Utwórz konto".
4. Odpowiedz na kilka pytań zadanych przez Google.
5. Aby uzyskać możliwość zarządzania kontem - Google musi potwierdzić, że jesteś osobą uprawnioną do zarządzania wpisem. Dzieje się to po kliknięciu na "Wyślij kod weryfikacyjny". Google zadecyduje, czy stanie się to za pośrednictwem kartki pocztowej, e-maila czy wyśle SMS-a albo też zadzwoni. W przypadku kartki pocztowej procedura ta trwa do 14 dni. Opcja telefoniczna i SMS jest natychmiastowa i realizowana przez automat Google.
6. Mając już kod, możemy zweryfikować konto. Wpisujemy uzyskany kod w swoim profilu i go weryfikujemy. Od teraz możemy w pełni zarządzać treściami zawartymi w profilu.

Założenie wizytówki zajmuje kilka minut, natomiast optymalizacja i prawidłowe uzupełnienie danych zajmuje trochę więcej czasu. Aby prawidłowo przejść przez ten proces, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

 

JAK ZOPTYMALIZOWAĆ MAPKĘ GOOGLE, ABY BYŁA ATRAKCYJNA DLA KLIENTA I ALGORYTMÓW?

Zabierając się za przygotowanie swojej wizytówki w Google, trzeba na pierwszym miejscu postawić dokładność. Literówki lub brak polskich znaków mogą powodować złe wyświetlanie firmy. Kolejną ważną kwestią - zwłaszcza w branży funeralnej - jest wybranie odpowiedniego obszaru, na jakim działa dany zakład pogrzebowy. Uzupełniając informacje o firmie, wpisuje się adres biura, ale przecież zakłady pogrzebowe bardzo często oferują swoje usługi również poza fizyczną siedzibą, a nawet granicami miasta. Nie warto pomijać tej opcji, gdyż wpływa to z czasem na gorsze wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania oraz na utratę klientów spoza danego obszaru.

Google ceni sobie wiarygodność. Dlatego, aby uniknąć tworzenia się fałszywych stron, weryfikuje on utworzone treści.

mapki google

Dobre dane informacyjne to podstawa, ale same w sobie nie są one zbytnio atrakcyjne zarówno dla algorytmów Google, jak i klientów. Dlatego należy uzupełnić dane o wszystkie możliwe informacje - chociażby kategorie usług, które świadczy dana firma. Bardzo często zakład pogrzebowy oferuje wiele dodatkowych funkcji jak florystyka funeralna, transport międzynarodowy czy produkcja trumien. Wszystkie te informacje powinny znaleźć się we wspomnianych kategoriach.

Jednym z częściej popełnianych błędów jest również ignorowanie rubryki "O firmie", gdzie można zawrzeć wszystkie istotne kwestie, wyróżniające firmę na tle konkurencji. Jest to pole, które nie ogranicza się - tak, jak poprzednie podpunkty - do ścisłych odpowiedzi. Pozwala natomiast wyrazić to, czego nie można było zaznaczyć w poprzednich podpunktach.

Kolejną ogromnie ważną kwestią są zdjęcia. Po pierwsze - uwiarygodniają one zakład pogrzebowy. Za ich pomocą klient ma możliwość wirtualnego wglądu w działania firmy, oglądając na przykład zdjęcia z ceremonii. Google lubi wszystko czytelnie sortować, dlatego i w tym przypadku możemy zostać poproszeni o dodanie zdjęć z zewnątrz lub wewnątrz biura, czy w trakcie wykonywanych usług itd. Brak zdjęć może być powodem do nieufności ze strony Klienta, natomiast zdjęcia kiepskiej jakości czy rozmazane mogą świadczyć o słabym profesjonalizmie. Dlatego tak, jak zostało wspomniane na początku - dokładność jest kluczowa. Zdjęcia to również kolejny sposób na dodanie metadanych dotyczących słów kluczowych związanych z firmą.

 

Opinie w Google Moja Firma

Niezwykle ważne jest także to, na co klienci najchętniej zwracają uwagę czyli opinie. Nawet najwyżej wyświetlona strona bez opinii nie będzie dla klienta tak interesująca jak ta, której wszystkie gwiazdki błyszczą na złoto. Sprawdzona firma wydaje się bardziej wiarygodna, a klienci chętniej powierzą jej zorganizowanie pogrzebu.

opinie w google moja firma


Pozytywne opinie to prawdziwy skarb dla firmy, ale nie należy się bać też tych negatywnych. Rzetelne i trafne odpowiedzi na opinie mogą być ogromną wartością dodatnią dla firmy. W ten sposób firma może zweryfikować pewne - często nieprawdziwe - opinie i pokazać się przyszłym klientom jako rzetelna i odpowiedzialna firma.

Pamiętaj, że dodanej opinii nie możesz usunąć. Są wyjątkowe przypadki, w których możesz zgłosić nieodpowiednią treść do Google i oczekiwać na usunięcie. W praktyce opinie negatywne, ale merytoryczne, są usuwane rzadko.

Absolutnie zatem obowiązkowe jest odpowiadanie na opinie negatywne lub neutralne. Dodatkowo jest to informacja dla firmy i pracowników co można poprawić, aby uniknąć niezadowolenia klientów w przyszłości. Może się też zdarzyć, że negatywna opinia wynika z nieporozumienia, więc tutaj odpowiedź jest najlepszym sposobem, w jaki możemy pokazać innym np. że wina nie do końca leży po stronie firmy.

Pamiętaj, że warto odpowiadać na każdą opinię, nawet tę pozytywną, która teoretycznie nie wymagałaby żadnych wyjaśnień. Niemniej to bardzo dobrze widziane: odpowiedzieć na wszystko, co ktoś do nas napisał. Pisząc pozytywną opinię, klient poświecił nam czas - podziękujemy za to odpowiadając na wpis.


REGULARNOŚĆ I SYSTEMATYCZNOŚĆ


Uzupełnienie wszystkich danych w Mapce jednego dnia nie oznacza murowanego sukcesu na zawsze. Pozycjonowanie Mapki wymaga regularnej pracy i częstych aktualizacji, a algorytmy Google i tak potrafią robić naszym staraniom na przekór. Nie każdy przedsiębiorca musi mieć do tego głowę i czas. Najbezpieczniej takie działania pozostawić specjalistom, którzy odpowiedzialni są za prowadzenie strony internetowej naszej firmy i jej pozycjonowanie.

Dobra agencja zadba o Twoją Mapką Google w ramach prowadzonych działań marketingowych w Internecie. Jest to bardzo ważna informacja zważywszy na to, że pojawia się coraz więcej oszustów, którzy chcą pobrać opłatę za istniejące mapki Google. Upominają się oni o opłatę na kolejne lata, nie mając dostępu do zarzadzania Twoją mapką lub próbują ten dostęp uzyskać bez Twojej autoryzacji. Najczęściej oszuści próbują pobrać opłatę za abonament na kolejne 3- 5 lat powołując się, że dzwonią z Google. Pamiętaj: pracownicy Google nie dzwonią w sprawie Mapek do firm. Zdarza się też, że oszuści chcą uzyskać opłatę za usunięcie negatywnych opinii w mapce Google. Niektórzy przedsiębiorcy, niestety, im ulegają. Skuteczność tej metody polega na tym, że to oszuści najpierw dodali negatywne opinie - i tylko oni mogą je usunąć (gdyż są ich autorami). Zgłaszanie do Google prośby o usunięcie takich wpisów najczęściej spełza na niczym, jeśli opinia nie jest wulgarna, nie obraża uczyć religijnych itp.

 

ZMIANY DANYCH NA MAPCE

Mapkę swojej firmy należy monitorować i regularnie sprawdzać również z drugiego powodu. Konkurencja lub niesforni użytkownicy Internetu mogą poprzestawiać informacje w mapkach. Wystarczy zmiana jednej cyfry w numerze telefonu czy jednej literki w adresie internetowym, a przyszły klient, mimo szczerych chęci, może już się z wami nie skontaktować. Jak pokazuje historia - takie przypadki miały miejsce, również w branży pogrzebowej. Pamiętajmy, że sugestię zmiany w mapce może dokonać każdy i najczęściej jest ona akceptowana przez Google. W założeniu każdy ma "dobre intencje" i pomaga w korygowaniu profili firm, które odwiedza. Praktyka jednak pokazuje, że nie zawsze tak jest.


GOOGLE MOJA FIRMA - ważny element marketingu internetowego

Mapy Google, chociaż na pierwszy rzut oka mogą wydawać się zwykłym dodatkiem, pełnią ogromnie ważną funkcję w kontakcie firma-klient, gdyż mocno zwracają na siebie jego uwagę w wynikach lokalnych oraz są używane np. na nawigacji Google, z której bardzo wiele osób korzysta podczas podróżowania. Ich odpowiednia optymalizacja potwierdza, że firma jest profesjonalna i dba o każdy detal wizerunku w Internecie. Wiele pozytywnych opinii uwiarygodni Twoją pozycję na rynku i sprawi, że więcej osób, mając wybór, wybierze właśnie Twoją firmę.

 

Wojciech Kudela i Bartosz Wojtkowiak z firmy BRAINBOX, prowadzący portale Funer.com.pl oraz Uslugipogrzebowe.com.pl

Artykuł został opublikowany w magazynie OMEGA.