wróć

Dobra strona internetowa, czyli jaka?

Dobra strona internetowa, czyli jaka?

Jednym z narzędzi marketingu internetowego jest strona internetowa. Niniejszy artykuł przybliży Ci tematykę jakości strony internetowej, czyli na co zwrócić uwagę zamawiając witrynę internetową dla swojej firmy.

 

Panel zarządzania

Aktualnie znakomita większość agencji interaktywnych (tak nazywamy firmy, które specjalizują się w projektowaniu stron internetowych) wykonuje strony posiadające system zarządzania treścią tzw. CMS (ang. Content Management System). Po zalogowaniu do CMS swojej strony możliwe jest samodzielne zarządzanie treściami na stronie, czyli modyfikacja opisów, dodawanie nowych zdjęć do galerii itp. Bez panelu zarządzania wszelkie modyfikacje muszą być wykonywane w kodzie źródłowym strony, co w praktyce wymaga wiedzy programistycznej. Posiadając stronę z CMS-em edycja treści jest prosta i intuicyjna - podobnie jak edycja dokumentów na przykład w Wordzie. Paneli zarządzania jest bardzo dużo. Są to powszechnie znane systemy, takie jak Wordpress czy Joomla oraz autorskie systemy stworzone przez agencje interaktywne. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, niemniej pierwsze rozwiązanie jest bardziej uniwersalne i rozwojowe.

dobra strona internetowa

 

Obsługa na urządzeniach mobilnych

Czy wiesz, że 73 proc. osób odwiedzi Twoją stronę korzystając z telefonu komórkowego lub tabletu? A trend jest taki, że w kolejnych latach odsetek ten będzie jeszcze większy. Warto o tym wiedzieć i przewidzieć, jak strona internetowa będzie wyglądać na małym ekranie smartfona. Aktualna technologia pozwala na tworzenie stron responsywnych, tzw. RWD (ang. Responsive Web Design), czyli takich, które automatycznie dostosują się do wielkości ekranu na jakim zostaną wyświetlone. Jeśli nasza strona nie jest responsywna, to jest wysoce prawdopodobne, że na telefonie uruchomi się prawidłowo, ale obsługa będzie tak utrudniona (małe czcionki, nieczytelne menu itp.), że użytkownik po prostu wycofa się i wybierze inną firmę z listy. Dodatkowo strona, która prawidłowo działa na urządzeniach mobilnych, zyskuje dodatkowe "punkty rankingowe" w Google. Należy przy temacie RWD pamiętać o tym, że obsługa telefonu w większości odbywa się prawą ręką. Jest to o tyle ważne, że panel nawigacji (menu, przycisk do telefonu, przycisk do powrotu na górę strony) powinien być po prawej stronie. Dobrą praktyką jest pozostawienie najważniejszych danych - jak całodobowy numer telefonu - zawsze widocznymi, niezależnie od miejsca w jakim znajdziemy się na stronie. Użytkownik może przecież na różnych etapach przeglądania zadecydować o podjęciu kontaktu. Nie utrudniajmy mu zatem możliwości skontaktowania się z nami!

 

Szybkość

Chyba nikogo nie musimy przekonywać, że żyjemy w czasach, gdy wszyscy się spieszą, chcą szybkiej informacji, szybkich rozwiązań. Według statystyk, jakie podaje Google, stracimy prawie 1/4 ruchu na naszej stronie, jeśli będzie się ona ładowała 3 sekundy (w porównaniu do strony, która załaduje się w 1 sekundę). Jeśli strona będzie jeszcze wolniejsza (5 sekund) stracimy 35 proc. potencjalnych klientów.

Szybkość strony zależy od trzech czynników:

  • wydajności serwera,
  • odległości od serwera (węzły sieciowe powodują opóźnienia w transmisji),
  • optymalizacji strony (tzw. web performance).

szybkość strony

Biznes funeralny to głównie rynek lokalny, więc wybierając dostawcę usług hostingowych warto zwrócić uwagę na to, czy serwer znajduje się w Polsce, choć zagraniczne serwerownie będą nieco tańsze w utrzymaniu. Jeśli jednak Twoja firma zajmuje się międzynarodowym transportem zmarłych lub jesteś producentem trumien na eksport, to należy rozważyć serwer rozproszony tzw. CDN (ang. Content Delivery Network), dzięki któremu Twoja witryna otwierana przez klienta z Australii otworzy się równie szybko, jak dla klienta z Polski.

 

Certyfikat SSL

Rozwiązanie, które jeszcze kilka lat temu było rzadkością, aktualnie staje się standardem i absolutnym "must have" każdej dobrej strony internetowej. Certyfikat potwierdza wiarygodność strony internetowej i/lub jej właściciela (zależnie od typu certyfikatu). Certyfikat SSL podnosi bezpieczeństwo użytkowników znajdujących się na Twojej stronie internetowej, poprzez zapewnienie szyfrowania danych pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem. Pamiętajmy, że coraz więcej osób zwraca uwagę, czy są na stronie z zamkniętą kłódką czy nie, więc podnosi to poziom zaufania do marki. Same przeglądarki internetowe (Chrome, FireFox, Edge itp.), coraz silniej akcentują to, że znajdujesz się na stronie, która nie korzysta z SSL.

 

certyfikat ssl

 

Użyteczność

Użyteczność (tzw. web usability) to zespół cech odnoszących się do funkcjonalności, przejrzystości i ergonomii strony internetowej. Temat użyteczności witryny jest niezwykle ważny. Może on ostatecznie zadecydować o tym, czy wszystkie wysiłki zaproszenia potencjalnego klienta na naszą witrynę (kampanie Google Ads, pozycjonowanie, szybki serwer, kampanie wizerunkowe itp.) nie pójdą na marne. Wielka to szkoda stracić klienta poprzez nieużyteczną stronę! Pamiętajmy, że przycisk "wstecz" można kliknąć w każdej chwili i wybrać inną firmę z wyników Google.

 

Zapamiętaj!

Praktyczne przykłady zastosowania użyteczności na stronach firm z branży pogrzebowej:

  • Jasno określone nagłówki menu, w tym obowiązkowe jak "Kontakt";
  • Odpowiednia wielkość czcionki i kontrast, niezależnie od wielkości ekranu na jakim strona jest przeglądana;
  • Możliwość dotarcia do każdej podstrony w maksymalnie 3 kliknięciach;
  • Możliwość wybrania numeru telefonu poprzez jego kliknięcie;
  • Dobra widoczność kluczowych danych (telefon 24h, adres);
  • Możliwość powrotu na stronę główną z każdej podstrony;
  • Dobrze widoczne linki wewnętrzne w tekstach;
  • Unikanie wyskakujących okienek (popup), a jeśli już się na nie decydujemy - to z możliwością łatwego; zlokalizowania przycisku do zamknięcia;
  • Możliwość przeglądania galerii klawiszami na klawiaturze;
  • Brak błędów;
  • Brak stosowania przestarzałych technologii np. Flash.

 

Treść

Nie ma dobrej strony internetowej bez treści. Dobrych treści, które nigdy wcześniej nie pojawiły się w Internecie. Niestety, duplikowanie treści (plagiat) ma nie tylko wymiar etyczny. W Internecie DC (ang. Duplicate Content) jest niedopuszczalne dla stron z dobrą renomą i dbającą o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Roboty wyszukiwarek, na przykład Google, mają bardzo dobrze dopracowane mechanizmy wyłapywania skopiowanych treści. Skopiowana treść z innej strony spowoduje, że nasza strona (lub jej fragment) nie będzie widoczny w wynikach wyszukiwania. Zatem treść powinna być unikalna, wolna od błędów ortograficznych i interpunkcyjnych. Powinniśmy unikać też kolokwialnych sformułowań i zwracać się do czytelnika w spójny sposób. Zarówno forma Pan/Pani/Państwo jak i "na ty" jest dopuszczalna.

 

Zdjęcia

Dobrej jakości grafiki i zdjęcia są bardzo ważnym elementem na każdej stronie internetowej. Profesjonalne zdjęcia można kupić na tzw. Stockach (bankach zdjęć, gdzie można wykupić prawo do używania zdjęcia), niemniej zalecamy zainwestować w zdjęcia własne, dobrej jakości materiały. Mimo doskonałych aparatów w smartfonach, nic nie zastąpi zdjęć z sesji profesjonalnym aparatem wykonanych przez fotografa potrafiącego uchwycić kadr.

 

Aspekty prawne

Należy pamiętać, że strona wykorzystująca ciasteczka (ang. Cookies, czyli dane informatyczne przechowywane na komputerze użytkownika) powinna o tym poinformować w dobrze widocznym miejscu (ustawa Prawo Telekomunikacyjne oraz dyrektywa UE o łączności). W praktyce ciężko jest, aby nowoczesna strona internetowa nie korzystała z cookies, gdyż nawet podłączenie statystyk pod stronę powoduje, że nasza strona będzie używać ciasteczek. Z uwagi na to, że deklaracja użytkownika jest jednorazowa, stosuje się powszechnie ukrywanie informacji o wykorzystywaniu cookies po ich akceptacji (nie zasłaniamy znacznej części ekranu).

Jeśli przetwarzamy na stronie dane osobowe, powinniśmy zaopatrzyć ją w osobny dokument w formie podstrony lub pliku do pobrania "Polityka Prywatności", która, zgodnie z RODO, powinna określić m.in.

  • w jaki sposób zbierane są dane,
  • kto jest administratorem danych,
  • w jaki sposób są przetwarzane,
  • informacja o możliwości usunięcia lub zmiany danych użytkownika,
  • w jaki sposób są zabezpieczane dane.

 

Czy to wszystko?

Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł zwrócił Twoją uwagę na jakość strony, jaką zamawiasz w agencji interaktywnej. Warto dokładnie sprawdzić poszczególne jej elementy czy też pokazać stronę znajomym, aby sprawdzili jej funkcjonowanie na swoich komputerach czy smartfonach. Pamiętaj, że większość elementów na stronie można poprawić i usprawnić w późniejszym czasie, niemniej najlepiej zadbać o to już na samym początku i nie decydować się na półśrodki. Dobra agencja sama powinna zaproponować rozwiązania, które sprawią, że Twoja strona będzie najlepszą wizytówką Twojej firmy. Strona internetowa dobrej jakości to opłacalna inwestycja: posłuży nam wiele lat i przyniesie wielu klientów https://brainbox.com.pl/strony-internetowe/.

 

Wojciech Kudela i Bartosz Wojtkowiak z firmy BRAINBOX, prowadzący portale Funer.com.pl oraz Uslugipogrzebowe.com.pl

 

Artykuł został opublikowany w magazynie OMEGA.